
Posilňovanie kapacít v zdravotníctve v oblasti nediskriminácie
Projekt sa zameriava na kľúčové oblasti, ktoré môžu významne zlepšiť prístup pacientiek a pacientov k zdravotnej starostlivosti a zároveň vytvoriť bezpečné, inkluzívne prostredie pre všetkých.
Aktivity, ktoré organizácia EQUITA realizuje v rámci tohto projektu, majú za cieľ prekonať prekážky diskriminácie v zdravotnej starostlivosti a podporiť rovnaký prístup ku kvalitnej starostlivosti pre všetkých, bez ohľadu na ich etnický pôvod, sexuálnu orientáciu, pohlavie, náboženstvo, zdravotný stav alebo sociálny status.
PRE PACIENTOV
Pacienti a pacientky môžu čeliť rôznym formám diskriminácie, napríklad na základe veku, pohlavia, zdravotného stavu, sociálneho postavenia či etnickej príslušnosti. Môže ísť o obmedzený prístup k zdravotnej starostlivosti, neprimerané zaobchádzanie zo strany zdravotníckeho personálu alebo predsudky ovplyvňujúce diagnostiku a liečbu. Ľudia so zriedkavými chorobami, mentálnym postihnutím či nízkym príjmom môžu mať sťažený prístup k potrebnej starostlivosti.
Ak ste sa stretli s diskrimináciou v zdravotníckom zariadení, obráťte sa na Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, kde Vám poskytnú bezplatné právne poradenstvo.
MŇA LEKÁR NEPRIJAL,
ALE SLOVENSKÝCH
KOLEGOV ÁNO .“

Zvonko zo Srbska navštívil lekára s tým, že má záujem byť u neho zaevidovaný. Lekár Zvonka odmietol, s uvedením, že novýchpacientov už z kapa ých dôvodov neprijíma.
Následne sa Zvonko od svojich slovenských kolegov dozvedel, že lekár nových pacientov, ktorí sú slovenskej štátnej príslušnosti, prijímal aj po tom, ako jeho odmietol.

„NAPRIEK TOMU, ŽE SOM MALA PORADOVÉ ČÍSLO 2, NERÓMSKYCH PACIENTOV ZAVOLALI PREDO MNOU.“
Valéria prišla na vyšetrenie, v čakárni jej systém priradil poradové číslo 2. Do čakárne postupne prichádzali aj iní (nerómski) pacienti, ktorým boli pridelené vyššie poradové čísla.
Zdravotná sestra postupne začala volať do ordinácie na vyšetrenie všetkých pacientov okrem Valérie. Valéria ostala napokon v čakárni ako posledná, až následne ju sestrička zavolala do ordinácie.
Zdravotná sestra k nej bola odmeraná a nepríjemná, aj keď k ostatným pacientom sa správala slušne.
„MOJE DIEŤA S INTELEKTUÁLNYM ZNEVÝHODNENÍM DOSTALO HORŠIU LIEČBU AKO MOJE ZDRAVÉ."
Dieťa s intelektuálnym znevýhodnením malo zdravotný problém (nezávislý od intelektuálneho znevýhodnenia), ktorý chcela jeho mama riešiť s lekárkou. Napriek tomu, že u dieťaťa nie sú žiadne kontraindikácie, lekárka dieťaťu nenastavila bežne využívanú liečbu.
Mária má druhé dieťa bez intelektuálneho znevýhodnenia, ktoré má rovnaký zdravotný problém. Dlhodobo sa lieči u tej istej lekárky, no v jeho prípade lekárka nemá problém s nastavením bežne využívanej liečby

Príklady možnej diskriminácie
PRE ZDRAVOTNÍCKE ZARIADENIA
Školenia
Ponúkame odborné školenia na tému diskriminácie v zdravotnej starostlivosti. Pomôžeme vám a vašim zamestnancom lepšie porozumieť problematike rovného zaobchádzania a získať praktické nástroje na prevenciu diskriminácie vo vašej praxi.
Ak nemáte priestor na školenie, pozrite si aspoň krátky webinár:
-
Diskriminácia pacientov na praktických príkladoch
-
Vhodný postup zdravotníckeho personálu
-
Diskriminácia na pracovisku
-
Na koho sa obrátiť v prípadoch diskriminácie
Legislatívne mapovanie a podpora implementácie antidiskriminačných procesov pre zdravotnícke zariadenia
Ponúkame služby, ktoré vám pomôžu implementovať efektívne antidiskriminačné politiky a procesy v súlade s platnou legislatívou.
Zameriavame sa na mapovanie legislatívnych rámcov, ktoré upravujú práva pacientov a prevenciu diskriminácie v zdravotnej starostlivosti. Poskytujeme konzultácie a odbornú pomoc, ktorá vám umožní prispôsobiť interné procesy tak, aby boli v súlade s aktuálnymi právnymi požiadavkami a zaručili rovnaký prístup ku kvalitnej starostlivosti pre všetkých pacientov.
Pomôžeme vám zlepšiť komunikačné a administratívne procesy vo vašom zariadení, čím znížite riziko diskriminácie a zároveň zvýšite efektivitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Naším cieľom je podporiť vás v tvorbe inkluzívneho prostredia, ktoré bude rešpektovať práva všetkých pacientov.
Ak máte záujem o konzultácie alebo pomoc pri implementácii antidiskriminačných politík vo vašom zariadení, kontaktujte nás a získajte podporu pri zlepšovaní kvality vašich služieb.